Ich versuche immer noch zu verstehen, wie das stufenweise Öffnen der Lockdown Regeln ablaufen könnte.
Die folgenden Überlegungen/Zitate kommen aus zwei Artikeln:
- “National coronavirus response: A road map to reopening” von Scott Gottlieb (ehemaliger FDA Chef)
- “How the Pandemic Will End” in “The Atlantic”, empfohlen von Bill Gates
Übergang in Phase II: Langsames Lösen des Lockdowns
Wann können wir den Lockdown lösen? Zitat aus dem Artikel “A road map to reopening” von Scott Gottlieb, dem ehemaligen FDA-Chef von 2017 bis 2019. Der Artikel ist zwar aus USA-Sicht geschrieben, die folgenden Ablaufregeln dürften aber international sein.:
Trigger for Moving to Phase II (Phase II = langsames Öffnen nach Lockdown): A state can safely proceed to Phase II when it has achieved all the following:
- A sustained reduction in cases for at least 14 days,
- Hospitals in the state are safely able to treat all patients requiring hospitalization without resorting to crisis standards of care,
- The state is able to test all people with COVID-19 symptoms, and
- The state is able to conduct active monitoring of confirmed cases and their contacts.
Also erst wenn die Fallzahlen 14 Tage beständig runtergegangen sind, in den Kliniken Ruhe eingekehrt ist, wir VIEL MEHR testen können und auch noch in der Lage sind, die Fälle, die wir finden, gnadenlos zu verfolgen und die Virusträger in Quarantäne zu bringen. Puh. Wie soll das alles bis 19.4.2020 klappen?
Anweisungen für Phase II (langsames Öffnen)
Phase II ist aktiv bis ein Impfstoff oder starkes Medikament vorhanden ist (also viele Monate!), erst dann startet Phase III (also erst in 2021).
Was ist in Phase II zu tun: Zitat Scott Gottlieb:
Begin to Relax Physical Distancing Measures: General physical distancing precautions should still be the norm during Phase II, including teleworking (as much as possible), maintaining hand hygiene and respiratory etiquette, wearing a mask in public, regularly disinfecting high-touch surfaces, and initially limiting social gatherings to fewer than 50 people. These recommendations should be augmented through technological solutions to understand physical distancing behaviors and adjust risk messaging as needed. This should be accomplished through partnerships with the private sector, with careful attention paid to preserving privacy and avoiding coercive means to encourage compliance. As children return to school and daycare (i.e., high-contact settings) and people return to high-density workplaces, leaders of these organizations should continue to review and implement physical distancing measures based on guidance from the CDC for schools and businesses.
Special Care for Vulnerable Populations: While easing of physical distancing is taking place, highly vulnerable populations, such as individuals older than age 60 and those with compromised immune systems or compromised lung and heart function, should continue to engage in physical distancing as much as possible until a vaccine is available, an effective treatment is available, or there is no longer community transmission. Special attention should be paid to long-term-care facilities and nursing homes. These facilities will need to maintain high levels of infection prevention and control efforts and limit visitors to prevent outbreaks.
Zur Erinnerung: Phase 2 wird dauern bis wir einen Impfstoff oder starke Medikamente haben. Und für diese Zeit sieht Gottlieb vor: Weiterhin viel Abstand halten, so viel Home-Office wie möglich, Masken tragen für alle, keine Versammlungen mit mehr als 50 Personen, und viele Regelungen für Schulen, Kitas und Arbeitsplätze, wo viele Menschen sich begegnen. Plus Kontrolle der Bewegungen der Bevölkerung. Und alte und gefährdete Menschen sollten sich weiterhin total raushalten aus allem, viel Vorsicht nötig insbesondere in Alten/Pflegeheimen.
Wann wir evtl. sogar zurück zu Phase 1 (“Lockdown”) müssten
Gottlieb schreibt:
Trigger for Returning to Phase I, “Slow the Spread.”: As physical distancing is gradually eased, surveillance will be essential for quickly identifying an increase in cases in the state. A state should revert to Phase I and continue “slow the spread” if a substantial number of cases cannot be traced back to known cases, if there is a sustained rise in new cases for five days, or if hospitals in the state are no longer able to safely treat all patients requiring hospitalization.
Wenn das Virus wieder unkontrolliert wächst, müssten wir wieder zusperren.
Ähnliches sagt auch der Artikel “How the Pandemic Will End” in “The Atlantic”, der gestern von Bill Gates geteilt wurde mit dem Kommentar: “One of the questions I am most often asked about the #COVID19 pandemic is how, and when, it will end. This article … does a really good job of outlining the steps we need to take.“
Da steht:
“It’s likely, then, that the new coronavirus will be a lingering part of American life for at least a year, if not much longer. If the current round of social-distancing measures works, the pandemic may ebb enough for things to return to a semblance of normalcy. Offices could fill and bars could bustle. Schools could reopen and friends could reunite. But as the status quo returns, so too will the virus. This doesn’t mean that society must be on continuous lockdown until 2022. But “we need to be prepared to do multiple periods of social distancing,” says Stephen Kissler of Harvard.”
Also auch hier: Wenn wir nicht genügend “Abstand halten” (und wir wissen nicht wieviel “genügend Abstand” ist) dann gibt es – zumindest regionale – Lockdown-ähnliche Aktionen, weil es zu neuen Infektionswellen kommt.
Voraussetzung für diese Lockerungen sind aber wohl viel mehr und breitere Tests, damit wir nicht wieder von einer Infektionswelle “überholt” werden. Für die hochentwicklten Länder kann ich mir da ja noch vorstellen, für die Teile der Welt, die nicht so hoch entwickelt sind, fällt mir das schwer.